Shazwani Buddies

January 30, 2013

Please la be open-minded. Boleh?

Assalamualaikum.

Seperti yang aku janjikan di entri yang lepas aku nak cerita tentang ''masalah besar ke guna bahasa campur?''

Ok lah, I don't care what you think whether kau nak suruh aku masuk tadika balik ataupun belajar sivik semula. Honestly zaman aku memang subjek sivik ni belum dirasmikan lagi. Tapi guys, tolonglah jangan nak poyo yang kekonon korang tu tak penah guna bahasa rojak. Berani sumpah ? hoho

It's not a big deal pun kau nak campur bahasa sebenarnye as long as orang faham ape yang kau cube nak sampaikan. Ape yang kau maksudkan dengan ''menjahanamkan bahasa?''

Aku tak nampak pape yang jahanam pun. Aku nampak orang yang banyak komplen tu yang jahanam sebenarnye *sorry for using harsh word*. Blogger famous macam Maria Elena ,  Hanis Zalikha , Fatin Liyana mix kan bahasa rileks jer. Eh! even aku punya ex-english lecturer pun campurkan bahasa, what the cases? Kene masuk tadika balik lah kan? Macam tu? Ini semua spontaneously la peeps. It shows that they are very 'open-minded' person. At least, they knows how to pronounce in English and also in Malay, even have a few grammatical error yang boleh diperbaiki nanti. Kau boleh?

Karang speaking english directly, kau kate berlagak angkuh sombong blablabla pulak. Ape pun tak boleh !


So, trained yourself to talk in English a little bit by a little bit. Biarlah dua tiga bahasa inggeris pun yang keluar, ini akan membantu dalam memperbaiki bahasa inggeris dalam kalangan rakyat Malaysia. Ini tak, bila naik bas yang ada pelancong asing kat dalam bas tu, dah tak tahu macam mana cara nak approach mereka, reason? tak reti cakap omputeh. Macam mana nak kate rakyat Malaysia ni mesra? peramah? Tell me how.

So.. one day bile orang yang komplen tu sendiri guna bahasa rojak, kau tahu lah macam mana ''makan santan dengan kelapa, kerana mulut badan binasa''. Akan ada orang yang hentam kau semula. Mase tu, just bear with it. Sanggup?

No harm keep calm think warm !





-Thanks for reading my entry ! Please come again-

No comments:

Post a Comment